Skocz do zawartości
FAME MMA 21 - ZGARNIJ PSC ×

Zablokowane [Artykuł] Depresja gry komputerowe uzależnienie terapia


Lotencjusz

Rekomendowane odpowiedzi

Depresja 

 

upset-and-tired-boy.webp.caa609b92251880c9a922109bbdf69d5.webp

 

Geneza depresji

 

Według definicji WHO objawia się: smutkiem, utratą zainteresowań i przyjemności, poczuciem winy, niską samooceną, zaburzeniami snu i apetytu, uczuciem zmęczenia i osłabieniem koncentracji, natomiast według klasyfikacji ICD-10, aby stwierdzić występowanie epizodu depresyjnego, muszą występować przez co najmniej dwa tygodnie przynajmniej dwa z trzech poniższych objawów:

 

obniżenie nastroju

 

utrata zainteresowań i zdolności do radowania się (anhedonia)

 

zmniejszenie energii prowadzące do wzmożonej męczliwości i zmniejszenia aktywności

 

oraz dwa lub więcej spośród następujących objawów:

 

osłabienie koncentracji i uwagi

 

niska samoocena i mała wiara w siebie

 

poczucie winy i małej wartości

 

pesymistyczne, czarne widzenie przyszłości

 

myśli lub czyny samobójcze

 

zaburzenia snu

 

zmniejszony apetyt

 

 

Hipoteza

 

Postawmy więc pytanie: Czy gry mogą pomagać w walce z depresją?

 

Otóż tak! Ale powoli...

 

 

 

Mózg pod lupą

 

W kontekście terapeutycznego wpływu gier kluczowe są trzy regiony (ich aktywność w trakcie depresji jest zaburzona):

 

jądro półleżące

 

hipokamp (przyjrzymy się tylko mu)

 

kora przedczołowa

 

Komórki hipokampu umierają, prowadząc do znacznego przerzedzenia tej struktury mózgu.

 

Hipokamp jest odpowiedzialny za dostęp do pamięci i wydobywanie z niej istotnych informacji.

 

Jest wysoce zautomatyzowany, podejmuje decyzje, zanim człowiek zdąży to sobie uświadomić.

 

Obniżenie jego aktywności i utrata komórek w depresji może być powiązana z częstymi zaburzeniami pamięci oraz obniżeniem aktywności.

 

Żeby przeciwdziałać tym zmianom, należy stymulować działanie hipokampu

 

(oczywiście można tego dokonać za pomocą odpowiednio dobranej farmakoterapii i udowodniono naukowo, że leki zwiększają gęstość połączeń w hipokampie)

 

 

 

Dlaczego więc gry?

 

Jest to aktywność, która wymaga bardzo szybkiego podejmowania decyzji na podstawie wcześniejszych doświadczeń- zgadzałoby się z tym, co wykonuje hipokamp, prawda?

Badania potwierdziły, że gry zwiększają aktywność hipokampu, co czyni je doskonałymi kandydatami do wspierania terapii depresji. Dzięki swojej dynamice i stosunkowo wysokiemu poziomowi skomplikowania mózg musi się zmobilizować, a jednocześnie gry wymagają od nas wystarczająco mało, żeby osoba o obniżonej chęci do życia była w stanie zabrać się za tego rodzaju aktywność.

 

 

 

 

ADHD

 

Gry komputerowe sprawdzają się nie tylko w depresji.

 

EndeavorRx to gra inna niż wszystkie. Powstała, by pomagać w terapii dzieci z ADHD i jest dostępna tylko na receptę.

 

EndeavorRx to pierwsza zarejestrowana terapeutyczna gra komputerowa.

 

Gra przeznaczona jest dla dzieci pomiędzy 8, a 12 rokiem życia, została zaprojektowana przy współpracy z neurologami.

 

Jej celem jest stymulowanie obszarów, które odgrywają rolę w koncentracji uwagi.

 

Eddie Martucci, dyrektor wykonawczy produkującej tę grę powiedział w rozmowie z BBC, że EndeavorRx została stworzona w celu przyspieszenia postępów poznawczych.

 

"To bardzo trudne do osiągnięcia za pomocą środków farmakologicznych,

 

ale okazuje się, że bodźce sensoryczne mogą stymulować konkretne części mózgu kontrolujące funkcje poznawcze”

 

Skuteczność EndeavorRx potwierdziły przede wszystkim badania kliniczne.

 

Uwaga u 25 dzieci z ADHD była oceniana za pomocą badania EEG przed 4-tygodniową terapią przy użyciu EndeavorRx i po jej zakończeniu.

 

Zebrane dane potwierdziły, że gra zwiększyła aktywność obszarów mózgu odpowiedzialnych za uwagę.

 

 Oprócz badań EEG dzieci poddano testom komputerowym mierzącym poziom uwagi, a ich rodzice wypełnili kwestionariusze, które pozwoliły ocenić postępy dzieci.

 

Okazało się, że dzieci, u których zaobserwowano największy wzrost aktywności neuronów, wykazały też największy postęp w wynikach testu,

 

a ich rodzice zauważyli także największą zmianę w zachowaniu

 

Źródło:

 

https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=2340

 

https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1387123%2Cw-usa-wchodzi-na-rynek-pierwsza-gra-komputerowa-przepisywana-na-recepte

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Zaburzenia_depresyjne

 

 

200w(3).webp.56a31db160fa7649242cef425db105cd.webp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie