Skocz do zawartości
Konkurs MCFarma - Minecraft Edycja 1 ×
MISS & MISTER | WIOSNA 2024 ♥ ×
EVENT Kobiety vs Mężczyźni ×
[KONKURS] Znajdź pisanki! ×

Zablokowane Klasyq- Original War


drenn

Rekomendowane odpowiedzi

Istnieją takie gry, które w wielu osobach wywołują uczucie nostalgii czy ekscytacji. Często jest to spowodowane podkoloryzowanymi wspomnieniami, ale są też i takie gry, które niemal się nie starzeją i zasługują na to by ktoś o nich mówił.

5225387_6_i1064.jpg

 

To właśnie Original War jest tytułem, który zasługuje na uznanie nawet dziś, mimo iż ma już swoje lata.

Gra została wydana w roku 2001 pod skrzydłami małego studia z Brny w Czechach i jest dość rzadki połączeniem RTS z RPG.

 

FABUŁA

Akcja gry toczy się w roku 2010 i jest zależna od frakcji, którą zdecydujemy się grać. Wybierając kampanię USA dowiadujemy się iż Związek Radziecki swoim terenem sięga aż do Niemiec, a to wszystko dzięki niesamowitemu rozwojowi technologicznemu, jaki udało się osiągnąć Rosjanom. Okazuje się iż na Syberii znajdują się złoża minerału zwanego syberytem, który jest katalizatorem zimnej fuzji, a w jego obecności atomy wodoru łączą się w atomy helu, wydzielając przy tym energię, co może być źródłem nieskończonych pokładów energii. 

Amerykanie przy pomocy urządzenia EON (wehikułu czasu) zasilanego syberytem postanawiają wysłać wojsko dwa miliony lat w przeszłość, by żołnierze odnaleźli złoża syberytu i przetransportowali je na Alaskę. Taki transport jest możliwy, ponieważ dwa miliony lat temu Alaska oraz Syberia były jeszcze połączone lądem.

 

W kampanii rosyjskiej sprawy mają się inaczej, ponieważ w ich świecie to USA jest niesamowitą potęgą. Rosjanie znajdują na terytorium Syberii ślady alaskitu (rosyjska nazwa syberytu) oraz pozostałości po ludziach wysłanych w przeszłość przez rząd Stanów Zjednoczonych. Władza ZSRR uznaje iż USA ukradło im złoża alaskitu i przy pomocy swojego wehikułu czasu (nazwanego CZAPA) wysyłają własnych żołnierzy w przeszłość, aby ci bronili minerałów przed armią amerykańską.

 

Podczas gry jedną z frakcji, z czasem natkniemy się też na trzecią (niegrywalną), złożoną z  żołnierzy arabskich. Światowy potentat w wydobyciu ropy również postanowił wysłać swoją uzbrojoną ekspedycję w przeszłość, ale ich celem nie jest przejęcie złóż syberytu, lecz ich zniszczenie w obawie przed drastycznym spadkiem cen ropy.

 

ROZGRYWKA

To czym Original War najbardziej się wyróżnia jest przywiązanie do naszych żołnierzy oraz cywilów, każdy/a z nich to prawdziwy skarb którego trzeba pilnować. Tutaj budynki nie stanowią fabryk służących do produkcji mięsa armatniego, otrzymujemy określoną pulę ludzi i jeśli ktokolwiek zginie, to po prostu będzie trzeba radzić sobie z mniejszym składem, nie można postanowić sobie o poświęceniu jednostek sądząc, że za chwilę "wyprodukuje się" nowe. Każda śmierć jest ostateczna i właśnie ten element jest bardzo realistyczny oraz zmusza gracza by myślał, planował i przewidywał poczynania wroga. 

 

1.jpg

 

W grze mamy też możliwość budowy pojazdów, lecz również nie w taki sposób jak to się odbywa w klasycznych strategiach. By to zrobić należy posiadać warsztat oraz pracującego w nim mechanika, co ważne gra daje nam swobodę w wyborze jego konstrukcji. Możemy wybierać rodzaj podwozia, czyli czy pojazd ma być lekki, średni czy ciężki, następnie rodzaj napędu gdzie do wyboru mamy koła lub gąsienice, kolejno wybieramy rodzaj zasilania, czyli spalinowe, z energii słonecznej lub syberytowe, na końcu zaś wybieramy rodzaj broni, a tych jest sporo- od karabinów, przez wyrzutnie rakiet, skończywszy na broni laserowej.

Warto pamiętać, że pojazd musi mieć kierowcę (chyba, że odkryjemy technikę zdalnego sterowania lub sterowania komputerowego), a dodatkowo należy pilnować stanu paliwa, które nieustannie zużywa się podczas jazdy i walki. Alternatywę stanowi zasilanie elektryczne, które nie wymaga marnowania surowców, a takie pojazdy ładują akumulatory podczas postoju. Jednak coś za coś, ponieważ pojazdy spalinowe są nieco wolniejsze i wytrzymalsze, natomiast te na energię słoneczną są szybsze i bardziej zwrotne, ale też bardziej kruche.

Najlepszym rozwiązaniem są pojazdy zasilane syberytem, które są perpetuum mobile i nigdy nie wyczerpuje im się energia.

Warto mieć na uwadze iż pojazdy, których uszkodzenie wejdzie w stan czerwonego paska zaczną płonąć i kierowca automatycznie je opuści, taki pojazd będzie stopniowo tracił HP aż ulegnie zniszczeniu, chyba, że zdąży się go naprawić.

 

Tobya.jpg

 

Jak wspomniałem wcześniej, bardzo ważnym elementem są nasi podwładni. Przywiązać się do nich można nie tylko ze względów ekonomicznych, ale też po prostu dlatego, że nie są to bezimienne postacie. Każdy z nich posiada imię i nazwisko oraz swój własny charakter, co więcej potrafią podczas gry komentować to co się wokół nich dzieje oraz to jakie podejmujemy decyzje. Mało tego, każdy dysponuje różnymi poziomami zdolności, a tych są cztery: bojowe, mechaniczne, inżynieryjne, naukowe. Każdym należy odpowiednio rozdysponować tak by nie marnować jego potencjału, osoba z 1 poziomem zdolności bojowych i 5 poziomem inżynieryjnych sprawdzi się lepiej tworząc i naprawiając budowle, niż walcząc na froncie. 

Warto też pamiętać, że jeśli pasek zdrowia osoby osiągnie poziom czerwony, to ta pod wpływem ran zemdleje i będzie powoli konać, ewentualnie może zostać dobita przez wrogie wojska. Osobę w stanie krytycznym może uratować jedynie naukowiec, który zdąży do niej dotrzeć i opatrzyć rany.

 

Bardzo użyteczna jest tu opcja zatrzymywania czasu, dzięki czemu komputer traci swoją przewagę w natychmiastowym wydawaniu poleceń wszystkim jednostkom na mapie, co jest niemożliwe dla człowieka.

 

JEDNOSTKI I SUROWCE

Jeśli chodzi o materiały jakich będziemy używać podczas gry, to jest ich kilka.

1. Skrzynie- ogólne pojęcie materiałów i części potrzebnych do tworzenia budowli oraz pojazdów i broni. Nie istnieją żadne złoża tego surowca, fabularnie są one wysyłane przez rządy z przyszłości i lądują w losowych miejscach, musimy więc najpierw je odnaleźć, by móc zebrać. O zrzucie poinformuje nas wyraźny i nieco piskliwy dźwięk, zaś w laboratoriach możemy opracować technologie pozwalające przewidzieć miejsce zrzutu.

 

2. Ropa- surowiec służący m. in. do budowy części pojazdów, jednak jego głównymi zadania to zasilanie pojazdów z silnikami spalinowymi oraz zasilanie elektrowni.

 

3. Syberyt- materiał niezwykle wydajny, który sprawia, że pojazd może poruszać się w nieskończoność, zaś elektrownie na syberyt mogą zasilić niesamowite ilości budynków jednocześnie.

 

4. Energia elektryczna- Służy do zasilania budowli, które bez niej będą pracować wolniej lub wcale. Najtańszym sposobem jej pozyskiwania są elektrownie słoneczne, które nie generują kosztów stałych, ale są najmniej wydajne. Następnie są elektrownie zasilane ropą, dające więcej energii niż te na energię słoneczną, ale nieustannie pochłaniające paliwo podczas pracy budynków wymagających prądu. Na końcu zaś jest elektrownia na syberyt, której jedna sztuka potrafi zasilić kilka budowli jednocześnie, jednak wydobycie syberytu jest powolne, podobnie jak budowa kopalni.

 

S4lC6Pl.jpeg

 

Pora omówić naszych podwładnych z których każdy może zajmować się konkretną specjalizacją, aczkolwiek należy pamiętać, że w odpowiednich budynkach zawsze możemy ich przekwalifikować do innej profesji, a tych są cztery.

 

1. Żołnierz- jednostka bojowa przeznaczona do walki, jako jedyny potrafi się czołgać, co zapewnia mu lepsze ukrycie, ale ogranicza mobilność. W późniejszych fazach gry każda z nacji może posiadać żołnierza specjalnego, w USA jest to snajper, w ZSRR operator wyrzutni rakiet, u Arabów operator moździerzy. 

 

2. Inżynier- osoba, która zajmuje się stawianiem konstrukcji budynków, najlepiej idzie mu budowanie i robi to o wiele szybciej niż inni, jest też odpowiedzialny za transport znalezionych skrzyń gdy trzeba zrobić to ręcznie. Może też naprawiać budynki oraz przejmować niektóre wrogie budowle, łącznie z ich zawartością.

 

3. Mechanik- osoba odpowiedzialna za naprawę pojazdów oraz ich budowę w warsztacie, najlepiej kieruje pojazdami, ponieważ zużywają one wtedy mniej paliwa i zadają wyższe obrażenia i są bardziej wytrzymałe, przy wynalezieniu odpowiedniej technologii może też prowadzić pojazdy zdalnie sterowane. Mechanik może również przejmować wrogie pojazdy jeśli nie ma w nich kierowcy lub gdy naprawi je po tym gdy mocno je uszkodziliśmy w bitwie i zabiliśmy kierowcę.

 

4. Naukowiec- jest to jednostka, która zajmuje się wynajdywaniem nowych technologii w laboratorium oraz potrafi opatrywać rany innych ludzi i ich leczyć w warunkach polowych. Jako jedyny może też oswajać małpoludy oraz odnajdywać złoża ropy i syberytu ukryte pod ziemią.

 

MAŁPOLUDY

 

images?q=tbn:ANd9GcTp5db5TqfuIRWOuQ6j_FM

 

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest możliwość przygarnięcia ludności tubylczej Homo Habilis, czyli potocznie zwanymi małpoludami. Jeśli uda się nam ta sztuka to otrzymujemy dodatkowego członka naszego zespołu! Takiego małpoluda możemy odpowiednio przeszkolić, dzięki czemu stanie się bardzo użyteczny. Niestety z oczywistych względów istnieją ograniczenia, ponieważ ten gatunek może zostać wyszkolony tylko na żołnierza (o matko, małpa z bronią!) lub inżyniera. Jednak zanim zaczniemy się cieszyć, najpierw należy opracować odpowiednie technologie, które przyswoją naszym naukowcom jak należy to robić, ponieważ ten gatunek jest dość płochliwy.

 

KLIMAT

Zdecydowanie to właśnie ten aspekt jest kluczowy w przypadku tej gry, a wpływ mają na to różne aspekty. Już sam pomysł wysyłania ekspedycji w podróż w czasie o dwa miliony lat wstecz jest bardzo nieszablonowy. Jednak bardzo ważne jest to czym jest sama gra, to połączenie RTS i RPG gdzie nie ma miejsca na produkcję żołnierzy, tym samym gra stwarza iluzję odpowiedzialności za życia osób, którym wydajemy rozkazy i tylko od nas zależy czy uda im się przeżyć kolejne dni.

Świetne jest też to iż każda osoba posiada swój indywidualny charakter, a to w połączeniu z przerywnikami na dialogi tylko potęguje to poczucie indywidualności, z tego powodu strata nawet jednego bohatera potrafi zaboleć, nie tyle ekonomicznie, co emocjonalnie, bo to przecież na naszych barkach spoczywała odpowiedzialność za ich los.

 

Atmosferę bardzo dobrze budują również przerywniki filmowe, w których zamiast skomplikowanych animacji, widzimy tworzące się na naszych oczach rysunki w zeszycie, które mają zobrazować to o czym w danej chwili mówi narrator. Drugim ciekawym sposobem opowiadania historii są wiadomości komputerowe, przypominające prymitywną formę video-czatu.

 

W grze czujemy też jak postacie się rozwijają, im dłużej postać wykonuje konkretną czynność, tym lepiej będzie sobie z nią radzić. Tak więc z każdym uleczonym wojakiem, każdą sekundą pracy nad technologiami, naukowcy będą coraz lepsi w swej profesji i będą osiągać kolejne poziomy jej rozwoju. To daje poczucie, że im bardziej będziemy się starać, tym łatwiej będzie nam przetrwać w tym surowym klimacie.

 

Mimo 20 lat na karku gra nie zestarzała się mocno i nadal przyciąga wzrok, jednak nawet gdyby tak nie było to wymagający myślenia gameplay, zróżnicowanie technologii i pojazdów różnych nacji oraz świetny klimat science-fiction sprawiają, że jest to bardzo dobra pozycja dla fanów strategii czasu rzeczywistego.

 

 

 

Darmowy hosting zdjęć i obrazków
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O kurw*,  bardzo ładnie napisana recencja. Przeczytałem całą i aż sam mam ochotę zagrać (chociaż nigdy nie grałem w ten tytuł) - a to największy komplement jaki mogę napisać :D Propsy za chęci i wysiłek! 

:ogien::ogien::ogien::ogien::ogien::ogien::ogien:

motorbike.gif

:ogien::ogien::ogien::ogien::ogien::ogien::ogien:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • poleca ten temat
  • ferstel usunał z polecanych temat

temat_zamkniety2_csowicze2021.png

                                                                                                   v3.png.e4356ff2ea9fe647b6290654e3f0c93a.

image.png

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie